Periodisme amb visió de gènere / Periodismo con visión de género

Què és això del periodisme amb perspectiva o visió de gènere?, es pregunta alguna gent.  Periodisme feminista? Encara avui, més de cent anys després de la primera onada, del moviment de les sufragistes, el feminisme segueix estigmatitzat als mitjans, i bona part de la població desconeix o malentén el concepte de gènere . Juana Gallego, una de les primeres periodistes que investiga sobre representació de dones i homes als mitjans desde inicis dels 90, diu que els mitjans tenen “perspectiva de gènere masculina”. Una mirada androcèntrica que s’explica perquè van construir-se al segle XIX, quan  l’espai públic era monopoli dels homes, guanyadors de pa per a les seves dones que treballaven a l’espai privat. Tot i que les dones hem irromput fa estona a l’esfera pública i som més de la meitat de la població mundial, seguim invisibilitzades als mitjans, i quan hi apareixem (en 25 de cada 100 notícies) ho fem en rols estereotipats: víctimes, mares, filles o germanes ‘de’, objectes sexuals desitjats – i, per tant, subjectes negats- i altres papers que no reflecteixen l’enorme diversitat i aportació que fem a la societat. Altres subjectes i identitats de gènere ( transexuals, transgènere, intersexuals…) encara són més invisibles i estigmatitzades, i tenim l’assignatura pendent d’analitzar a fons com les representen els mèdia. Així doncs, informar amb perspectiva de gènere és tenir en compte que un mateix fet (la crisi, l’atur, una guerra) afecta de diferent forma a una dona que un home, i que cal tenir en compte les desigualtats de gènere, com les de classe o ètnia per analitzar el món. És ni més ni menys que informar amb profunditat. A continuació teniu alguns articles que ho expliquen millor.

¿Qué es eso del periodismo con perspectiva o visión de género?, Se pregunta alguna gente. ¿Periodismo feminista? Aún hoy, más de cien años después de la primera oleada, del movimiento de las sufragistas, el feminismo sigue estigmatizado en los medios, y buena parte de la población desconoce o malentiende el concepto de género. Juana Gallego, una de las primeras periodistas que investiga sobre representación de mujeres y hombres en los medios desde inicios de los 90, dice que los medios tienen “perspectiva de género masculina”. Una mirada androcéntrica que se explica porque se construyeron en el XIX, cuando el espacio público era monopolio de los hombres, ganadores de pan para sus mujeres que trabajaban en el espacio privado. Aunque hace un buen rato las mujeres hemos irrumpido  en la esfera pública y somos más de la mitad de la población mundial, seguimos invisibilizadas en los medios, y cuando aparecemos (en 25 de cada 100 noticias) lo hacemos en roles estereotipados: víctimas, madres, hijas o hermanas ‘de’, objetos sexuales deseados – y, por tanto, sujetos negados-y otros papeles que no reflejan la enorme diversidad y aportación que hacemos a la sociedad. Otros sujetos e identidades de género (transexuales, transgénero, intersexuales …) todavía son más invisibles y estigmatizadas, y tenemos la asignatura pendiente de analizar a fondo como las representan los media. Así pues, informar con perspectiva de género es tener en cuenta que un mismo hecho (la crisis, el paro, una guerra) afecta de diferente forma a una mujer que un hombre, y que hay que tener en cuenta las desigualdades de género, como las de clase o etnia para analizar el mundo. Es ni más ni menos que informar con profundidad.  A continuación tenéis algunos artículos que lo explican mejor.

Deixa un comentari